Ponašanje tokom intervjua

Verbalna komunikacija predstavlja komuniciranje rečima i obuhvata kako govor tako i slušanje. Najvažniji elementi Vaše verbalne komunikacije su:

  • Profesionalno izražavanje: govorite jasno, obratite pažnju na izgovor i obavezno izbegavajte žargon (ulične izraze), poštapalice („mislim“, „dakle“) i neučtivost (oslovljavanje sa „ti“, psovke). Ukoliko tražite profesionalnost morate je i pokazati.
  • Aktivno slušanje. Podrazumeva procesovanje dobijene informacije. Postoje dva tipa pitanja koje možete koristiti u razgovoru: otvorena, koja omogućavaju sagovorniku da se izrazi („kako“, „kada“, „šta bi“ itd) i zatvorena, koji služe za uspostavljanje činjenica („da li ste“, „hoćete li“ itd).
  • STAR povratna informacija. STAR je skraćenica engleskih reči „Star/Task“, „Action“ i „Results“ i predstavlja jedan od najviše korišćenih tipova povratne informacije sagovorniku. Na ovaj način ćete moći u potpunosti da ilustrujete svaki Vaš navod iz radne biografije, po sistemu: Situacija/zadatak koju ste imali → Akcija koji ste uradili → Rezultat koji ste ostvarili.

 

Neverbalna komunikacija predstavlja komuniciranje bez reči, uz pomoć neverbalnih signala kao što su govor tela, izraz lica, glas i dr. Pošto neverbalna komunikacija izražava osećanja, neophodno je da obratite pažnju na „signale“ koje šaljete tokom intervjua.

  • Nemojte kasniti na razgovor: procenite koliko Vam je vremena potrebno da stignete do mesta gde će se vršiti intervju i dođite 10-15 minuta ranije jer ćete time pokazati poštovanje i profesionalnost.
  • Održavajte kontakt očima i pozitivan izraz lica: gledanjem u oči pokazujete sigurnost i otvorenost, a osmehom dobijate pozitivnu reakciju sagovornika.
  • Obratite pažnju na govor tela: otvoreno držanje pokazuje iskrenost prema sagovorniku i podrazumeva uspravno telo, otvorene ruke, smirene pokrete.

 

Uobičajne greške kandidata tokom intervjua su:

  • Kašnjenje na intervju
  • Loša priprema za razgovor sa poslodavcem
  • Nedostatak motivacije (hladan) ili fraternizacija (previše pristan odnos)
  • Loša verbalna i neverbalna komunikacija
  • Lični planovi koji ukazuju da ste „samo u prolazu“ ka boljoj šansi
  • Nepostojanje želje za početak rada sa niže pozicije/drugom timu/mestu
  • Prenaglašenost finansijske strane ponude
  • Precenjivanje ili veliko potcenjivanje očekivane naknade
  • Negativan stav prema prethodnom poslodavcu
  • Nepotkrepljivanje tvrdnji primerima (ilustracijama)
  • Neodređeni, nepotpuni ili nerelavantni odgovori na pitanja